Cody Wyoming en Yellowstone N.P. - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Maria en Wilbert Heijden - WaarBenJij.nu Cody Wyoming en Yellowstone N.P. - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Maria en Wilbert Heijden - WaarBenJij.nu

Cody Wyoming en Yellowstone N.P.

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Maria en Wilbert

28 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Cody

Dinsdag 9 augustus: Bij garage Doug Sinclair geïnformeerd of pakketje al binnen was, helaas. We moeten nog enkele dagen geduld hebben, daarom besluiten ook vanwege de hoge temperatuur naar het zwembad te gaan, en dat is geen straf. Deze avond steeg de temperatuur ’s avonds om 23.00 u. naar 32 graden, in tegenstelling tot wat we veelal hier gewend waren. De meeste nachten zijn aangenaam van temperatuur. Ook de volgende 2 dagen doen we het lekker rustig aan: zwemmen en ’s avonds gaan we wat drinken in het gezellige centrum van Rapid City. Na meerdere E-mails naar Nl. en telefoontjes naar de garage besluiten we vrijdags naar 100 km zuidelijker gelegen Hot Springs te rijden. We stoppen hier vlakbij om naar Mammoth Site gaan. Erg interessant, tijdens de rondleiding blijkt dat er in een ver verleden erg veel mammoeten om het leven zijn gekomen, doordat ze in een zogenaamd sinkhole zijn gevallen. Dit was een plaats waar ze water konden drinken. Eind jaren 70 van de vorige eeuw is een begin gemaakt van deze onderzoekssite (nadat bij werkzaamheden de eerste beenderen bovengronds kwamen), in wat later een overdekte hal geworden is, zijn beenderen van tenminste 61 mammoeten gevonden! Nog steeds zijn archeologen / onderzoekers hier dagelijks aan het werk. Midden in het historische stadje Hot Springs is het op een grote parkeerplaats langs de rivier toegestaan om te overnachten met de camper. Uitstekende plaats! Een goeie reden om aan het plein gelegen American Legion te gaan eten, en wat te drinken te nemen. Voor weinig geld wordt (tot voor een jaar of 10 geleden voorbehouden aan oud- militairen) dit hier één of enkele keren per week aangeboden. De bar is nagenoeg elke dag geopend. We ruilen het Legion Schildje wat we in Mitchell gekregen hebben, voor een lokaal schild. Het wordt wederom erg gezellig, zoals we al eerder schreven is het erg gemakkelijk om contact te leggen met de lokale bevolking.
Zaterdag 13 augustus: we bellen naar Nederland om mijn broer te feliciteren met zijn verjaardag en jubileum. We halen de motor uit de camper en rijden naar het Angostura State Recreation Area. Een groot meer waar volop mogelijkheden zijn, voor de liefhebbers voor watersport, we nemen een duik in het meer, en zien diverse waterscooters en uit de kluiten gewassen speedboten voorbij varen. De motor weer geparkeerd in Hot Springs, en de naam van het stadje zegt het al: we dienen ook nog een duik te nemen in het meer dan 100 jaar oude zwembad (gelukkig wel een keer gemoderniseerd) om te genieten van het mineraalrijke 78 graden F. warme bronwater. Evans Plunge. Ook hier was vanmiddag een carshow van oude auto’s. De volgende morgen is een mooie dag om met de motor naar het zuidelijk gedeelte van de Black Hills (zie ook rondje Sturgis) te rijden. We stoppen in de stad Custer, waar we een kijkje gaan nemen in Four Mile Old West Town, dit is de naam van een Ghost Town, ook dit (ouwe kneut) kunnen we onder de noemer Tourist Trap scharen…. Verder doorgereden naar Custer State Park, en onderweg maken we nog een praatje met een jong Zwitsers echtpaar welke ook voor een periode van tenminste 6 maanden met hun eigen camper door Amerika trekken. Ook deze middag zien we op afstand een bizon, longprown antilopen en even later ook een coyote over de prairie lopen. Mooi! Verder door o.a. via Highway 385 via Wind Cave National Park. Terug in Hot Springs raken we aan de praat met enkele andere motorrijders, (BMW R75/5, Kawasaki Z1000 en Honda Transalp) en tot onze verbazing komt één van hen: Jeff, ons een uur later uitnodigen om bij hem thuis te komen eten. Dat aanbod slaan we niet af, en samen met wat andere vrienden van het echtpaar hebben we heerlijk gegeten, en genoten van een gezellige avond!
Maandag rijden we met de motor via HW 71 naar Cascade Falls, de naam zegt het al, mooie maar wat kleinere watervallen in het heuvelachtige landschap. Opletten voor ratllesnakes! Eind van de middag alles weer ingepakt, en ’s avonds terug naar The Legion Bar, waar we opnieuw erg gezellig hebben zitten kletsen met Shannon (barkeepster), de indiaan Sonny, Jim, en Marv. Geduld is een schone zaak, maar duurt soms toch wel lang, maar gelukkig krijgen we op dinsdagmorgen een berichtje dat het pakketje is aangekomen. Dus na het telefoontje met de (andere) garage, opnieuw de neuzen richting Rapid City. Hier bij Dakota Trucks hebben ze vandaag tijd om de compressor, en nieuwe filter voor de airco in te bouwen. Wederom met de motor terug naar de stad om een duik in het zwembad te nemen. En eind van de middag krijgen we een telefoontje dat we de camper weer op kunnen halen. Even later zijn we via Sturgis door gereden naar Sundance, het eerste stadje na de grens van de staat Wyoming waar we de nacht zullen doorbrengen. Onderweg genieten we van het heuvelachtige landschap, wat er weer totaal anders uitziet dan wat we tot nu toe gezien hebben! Wel is het erg droog!
Woensdag de 17e maken we natuurlijk eerst een foto van The Sundance Kid, (bekend van “het Wilde Westen”). Dan zetten we koers naar Devils Tower, een enorme monoliet van ongeveer 400 m. hoog, deze zien we al van ver in het landschap oprijzen. Hier maken we foto’s van de vele prairydogs en een enkele bizon die hier rond loopt. Het is een erg hete dag! Via Interstate 90 rijden we verder naar de stad Buffalo, en is het tijd voor een duik in het zwembad om weer op te frissen! Tot onze verbazing is het buitenbad hier gratis toegankelijk. ‘s Avonds nog lekker gewandeld door het centrum van Buffalo. De volgende morgen worden we wakker van de hevige wind en regen, en is de temperatuur slechts 15 graden C. Nadat we de noodzakelijke boodschappen gedaan hebben, zetten we koers via Highway 16 over de Powder River Pass (9666 Feet) verder naar het westen. We rijden een mooie tocht door de Bighorn Mountains, en is onze Ralf (camper) blij dat het met deze soms forse hellingspercentages niet warm is! De airco kan vandaag wel uit….. Jammer is natuurlijk dat het uitzicht op de prachtige bergen en canyons op enkele plekken beperkt wordt door de bewolking, maar gelukkig is het na de middag weer droog. We worden in het VisitorCentre in Greybull gewezen op een camperplaats in het volgende stadje: Lovell. Een bijna perfecte (gratis door de stad aangeboden) plaats als uitvalsbasis voor de komende dagen. Op deze camperplaats naast het sportpark staat een groep van ongeveer 20 personen (echtparen), de zogenaamde Snowbirds. Dat zijn Amerikanen en in dit geval ook een stuk of wat Canadezen, (op grote afstand van elkaar wonend) die elkaar de afgelopen jaren iedere keer weer treffen, om tijdens een periode van 5 á 6 wintermaanden op een camping in Arizona te verblijven, niet ver van de Mexicaanse grens. Ze hebben op één CanAm na, allemaal een Honda Goldwing, in de uitvoering als trike. In de zomer treffen ze elkaar ergens in het land, om ook hier een dag of 7 á 10 met elkaar tochten te gaan maken.
Vrijdag 19 augustus: we rijden vandaag met de motor naar de Bighorn Canyon. De eerste stop is The Horseshoe Bend, waar de rivier een scherpe bocht maakt, en de oostelijke bergwand wel 100 m. loodrecht boven deze rivier uitsteekt! De volgende plaats waar we aanleggen is The Devils Canyon, de meanderende rivier heeft in eeuwen een diepe kloof uitgesleten. Dit is indrukwekkend, en de schoonheid in drie richtingen is niet op foto’s vast te leggen, zoiets prachtig dien je met eigen ogen gezien te hebben! Op het eind van de verharde weg in dit prachtige gebied, stoppen we nog even bij Barry’s landing, waar booteigenaren hun boot te water kunnen laten, en kunnen gaan vissen etc. Als we weer terug richting Lovell rijden, zien we plotseling een donkerbruine (Black) beer (volgens de Ranger komen hier geen Grizly’s voor). Deze schrikt van ons, en gaat langs een rots op zijn achterpoten staan, en kijkt ons dreigend aan. Vlug de camera uit de jaszak om enkele foto’s te maken, en weg rent de beer, steekt de weg over, rechtstreeks naar de camping. We draaien onze motor om een jongen van een jaar of 13 /14 die daar bezig was te waarschuwen. Een kwartiertje later zien we op een andere plek langs deze prachtige route een groepje wilde paarden grazen. Op meerdere plaatsen liggen wildroosters op de weg, om te beletten dat deze dieren het grote natuurgebied uitkunnen. Op zaterdag houden we een rustdag, doe ik wat onderhoud aan de camper (waterslang die iets lekt etc.) De volgende morgen rijden we met de motor via Highway 14 / 14 A een mooie route door de hoge Bighorn Mountains. We begrijpen nu waarom deze noordelijke route niet geschikt is voor campers, vanwege de steile hellingen. Wel prachtig om met de motor te rijden, en stoppen ’s middags in Shell, om een mooie waterval en canyon te bekijken.
Maandag: vandaag rijden we verder in westelijke richting, en stoppen we in Powel om een interneringskamp te bezoeken, waar tijdens de 2e wereldoorlog, na de aanslag op Pearl Harbor in 1942 Amerikanen met een Japanse achtergrond (zelfs velen die hier geboren zijn) werden opgesloten. Alleen al in Powel spreken we al over 14.000 personen! Achteraf bekeken is dit een zwarte bladzijde in de Amerikaanse geschiedenis! Indrukwekkend en voor ons onbekend… ’s Middags komen we aan in de stad Cody, en bezoeken we het museum van Buffalo Bill. Het entreekaartje is 2 dagen geldig, omdat het museum verdeeld is over 6 verschillende thema’s. Het geeft de bezoeker een goed beeld van de historie van de Indianen, van de periode waarin William F. Cody (Bufallo Bill) leefde, van de natuur in “Het Wilde Westen” en natuurlijk ook een zeer uitgebreide wapencollectie. Dit alles is zeer de moeite waard, en zeker niet in één dag te bekijken. ’s Avonds nemen we een lekker biertje/ wijntje op de Front Porch van het ruim 100 jaar oude Irma hotel (destijds vernoemd naar de dochter van Bufallo Bill). De avondzon kleurt deze avond erg rood, er hangt een dikke nevel van rook afkomstig van meerdere bosbranden in de bossen van het wat westelijk gelegen Yellowstone Park. De volgende dag zijn we het resterende deel van het B.Bill museum gaan bekijken, en nemen we later in de middag een duik in het plaatselijke zwembad. Om 20.00 uur zitten we op de tribune om de beroemde Rodeoshow van Cody te aanschouwen. Dit is zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben. Als we later deze avond nadat we nog even de stad in geweest zijn, terug komen bij onze camper zien we op 1 meter afstand achter onze camper een hertje met haar ongeveer 2 maanden jong liggen. Een paar dagen later zien we ze zelfs de drukke Mainstreet in de stad oversteken, dat verwacht je toch niet….
Woensdag de 24e rijden we via HW 296 en 212 (scenic Byway) over de Dead Indian Pass door naar Yellowstone Park. We hebben gekozen om via de noordelijke ingang het park binnen te rijden. Een prachtige weg, waar we meerdere keren gestopt zijn om de verschillende kuddes bizons te bekijken en fotograferen. Soms dienen we minutenlang te wachten, als er één of enkele bizons besluiten de weg over te steken, of daar te blijven staan. Erg indrukwekkend! We rijden via Cooke City en Mammoth Hot Springs naar het in de staat Montana gelegen Gardiner. Hier overnachten we op de camping midden in het dorp, en spreken we een Limburger (die op de camping nog wat bijklust) die 60 jaar geleden met zijn ouders naar USA is geëmigreerd. Vanwege het 100 jaar jubileum van de Park Rangers is het druk in Gardiner. De volgende morgen rijden we terug naar Mammoth Hot Springs om een wandeling te maken tussen de kalkterrassen. Deze afzettingen in het bergachtige gebied worden gevormd door heetwaterbronnen welke diverse mineralen (o.a. calcium) bevatten. Het is een wonderlijk fenomeen. We rijden de westelijke route door het oudste Nationaal Park van USA, Yellowstone door naar Norris, en laten de camper achter op NP campground. We rijden s’ middags verder door met de motor naar Tower Junction en East Yellowstone Falls. Op divers plekken wordt er gestopt om foto’s te maken, en te genieten van dit natuurschoon. Met name de Canyon met de Falls zijn adembenemend (ook de wandeltocht via een steile helling om boven de waterval foto’s te kunnen maken…..)
Vrijdag 26-08: We werden wakker door de regendruppels op het dak van de camper, maar het klaarde al redelijk snel op, zodat we ook vandaag met de motor het N.Park verder kunnen verkennen. We merken dat we op 2300 meter hoog zitten, de temperatuur is prima voor de tochten/ wandelingen die we ondernemen, maar ’s avonds en ’s nachts koelt het behoorlijk af. De laatste nacht zakt de temperatuur zelfs onder nul! (blij dat we niet in een slaapzak en op een matje in een tent liggen, zoals diverse andere kampeerders hier! ) . We rijden enkele kilometers en stoppen bij het Norris Geyser Bassin , en ook hier wandelen we tussen diverse heetwaterbronnen/ geisers (allerlei geothermische activiteiten, waar hebben we daar al eerder over geschreven?) . Bij sommige bronnen dien je niet te diep in te ademen, vanwege de rotte eierenlucht, dit is de reuk van zwavel die met de stoom mee naar boven komt. De andere plaatsen waar we aanleggen zijn de waterval: Gibbon Falls, Madison en natuurlijk misschien wel de beroemdste geiser ter wereld: Old Faithful. Deze spuit met een zekere regelmaat om de 70 tot 90 minuten een forse hoeveelheid heet water/ stoom minutenlang meters hoog de lucht in. Old Faithfull Inn and Lodge is de moeite waard om van binnen te bekijken. Deze houtconstructie gebouwd in 1903/ 1904, is het eerste Grand Hotel in een Nationaal Park. Binnen kijk je zo naar de nok van het gebouw. Het is een architectonisch hoog (23 meter) standje. Aangezien de enige weg van Yellowstone naar N.P. Grand Teton afgesloten is, door de bosbranden dienen we morgen eerst te kijken hoe we onze weg gaan vervolgen. Onze route / reis wordt wederom ook bepaald door de natuur.

• 28 Augustus 2016 - 20:20

Irma:

Blij te horen dat het goed met jullie gaat!
    En fijn dat de airco weer werkt, die heb je daar echt wel nodig!
    Wat hebben jullie al veel prachtig natuurschoon gezien en veel leuke contacten gelegd.
    Allemaal bijzondere ervaringen die je alleen daar tegenkomt.
    Geniet maar lekker!
    Onze vakantie zit er alweer op, Rob begint morgen bij zijn nieuwe baas.
    We hebben gelukkig ook een paar weekjes zomer gehad :)
    Hier alles OK!

Groetjes Irma

• 28 Augustus 2016 - 23:20

Linda Vd Heijden:

Wouwww wat een prachtige dingen maken jullie samen mee!
    Leuk dat het allemaal goed bevalt, en jullie er van genieten.
    Een mooie tijd samen!
    Groetjes Linda en Martijn

• 28 Augustus 2016 - 23:32

Corrie:

Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. De natuur is prachtig maar kan ook jullie route wijzigen. Gelukkig zijn jullie eigen baas en vinden jullie wel weer een andere route. Geniet nog volop. Hier gaat alles gelukkig weer goed. Groetjes ons drietjes.

• 29 Augustus 2016 - 00:12

Eddy En Monique:

Wauw wauw , kei leuk wat wij allemaal mogen lezen over jullie geweldige ervaringen . Geniet er van !!!!! En wij kijken weeral uit naar het volgende verhaal . Wilbert jij kan het zo mooi verwoorden ,je moet er een boek over schrijven . Vele groeten van Eddy en Monique

• 29 Augustus 2016 - 15:25

Cocky En Bernard:

Hey luitjes
    Weer een super mooi verhaal, ik vind wel dat je beroep gemist heb, je had schrijver moeten worden, echt leuk om te lezen.
    Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed naar jullie zin is.
    Dus vooral Door gaan met genieten hiervan.

• 29 Augustus 2016 - 19:35

Gerry Van Der Heijden:

Hoi broer en schoonzus, dankjewel voor weer een prachtig verhaal. Heerlijk om zoveel te mogen zien en meemaken. De foto's zijn ook mooi! Behalve de camper is Maria (lichamelijk) ook weer de oude, neem ik aan.
    Groetjes, Gerry

• 29 Augustus 2016 - 21:36

Doortje:

Wauw !
    Wat ontzettend leuk om al jullie belevenissen te lezen.

• 30 Augustus 2016 - 09:06

Doelen:

Mooie foto,s bij het verslag, maar natuurlijk nog veel mooier als je het met eigen ogen ziet. ja soms moet je de route wijzigen ook bij ons, anders waren wij nu zowat bij jullie geweest. We blijven jullie volgen met jullie uitgebreide verslagen. Hopelijk gaat met Maria weer alles goed. Goede reis verder. Gr. Toon en ria

• 30 Augustus 2016 - 14:06

Marion:

Prachtige foto's en een gezellig verslag Wilbert en Maria ik geniet weer met jullie mee.

• 31 Augustus 2016 - 22:12

Monique:

Je ziet het zo voor je, al die prachtige momenten. Dat wordt ook een lange fotosessie!!!
    Genieten zeg. Groetjes van ons, Ties en Monique

• 01 September 2016 - 04:44

Helma En Jan:

Een prachtig mooi verhaal met geweldige foto's.
    Geniet ze. Kus.Helma en Jan.

• 02 September 2016 - 15:19

Cees En Herma:

Hoi Wil en Maria,

Ja wat moet ik nog toevoegen aan alle bovenstaande berichten!
    Hopen dat jullie gespaard blijven voor natuurgeweld en blijf genieten van jullie reis en van elkaar.
    Groetjes, Cees en Herma

• 03 September 2016 - 12:33

Kees:

Hallo Maria en Wilbert,
    Nou jullie doen het goed zo te lezen, wat een prachtige reis, geniet met volle teugen, en niet te veel tegenslag hoop ik, en blijf vooral schrijven, kunnen wij ook een beetje mee genieten.
    Groeten Lies en Kees.

• 07 September 2016 - 16:00

Jootje:

Wat een mooi verhaal..En wat genieten jullie van jullie tocht..Geweldig Bambi achter je camper...Blijf vooral schrijven en genieten..Groetjes van ons xx

• 08 September 2016 - 06:18

Hans En Monique:

Hallo WiMa,

Wat hebben jullie een goede keuze gemaakt om zo een prachtige reis te maken. Je eigen camper en motor geven een extra dimensie aan de mooie avonturen die jullie beleven. Ook in oog met buffels en beren. Dan moet je hier in Nederland toch echt naar een dierentuin gaan!
    Wij zijn het met meerdere respondenten

• 18 September 2016 - 20:06

Theo Vos:

Hey luitjes,
    Heb net jullie verhaal zitten lezen, weet nou.hoe het werkt haha
    Geweldige ervaringen!
    Theo en Anita